Energibarer med dadler, nøtter og sjokolade

En farlig god energibar full av nøtter og dadler. Dette er utrolig nok en sunn snack som smaker som konfekt!

Som navnet Frøken Fysen hinter til – er jeg som regel alltid fysen på noe godt, og gjerne også noe søtt. Men søtsuget er ikke alltid bra med tanke på helsen, og av og til må jeg bytte ut kaloribombene med noe litt sunnere.

Disse energibarene er så søte og gode, og tilfredstiller søtsuget like godt som noen annen kake. De er laget uten sukker (med unntak av litt sjokolade) og du får også i deg sunne råvarer som valnøtter og dadler.

De er lette å lage, og kan pakkes inn og tas med som en snack i en travel hverdag. Her har jeg laget dem som kakestykker, men de kan også rulles til energikuler og dyppes i sjokolade eller revet kokos.

Energibarer med dadler, nøtter og sjokolade

Recipe by Frøken FysenCourse: Mellommåltid, SnacksDifficulty: Lett
Antall

10

Forberedelse

15

minutes
Hviletid

1

hour 

20

minutes

En farlig god energibar full av nøtter, dadler og peanøttsmør.

Ingredienser

  • 200 gram valnøtter + 30 gram til pynt

  • 300 gram myke dadler 

  • 80 gram peanøttsmør 

  • 2 teskjeer vaniljeekstrakt 

  • En klype flaksalt (eller vanlig salt) 

  • 100 gram mørk sjokolade (minst 70 prosent kakao)

Fremgangsmåte

  • Ha valnøtter, dadler, peanøttsmør, vaniljeekstrakt og salt i en kjøkkenmaskin med knivblad. Kjør blandingen i cirka ett minutt til alt begynner å samle seg til en tykk masse. (er dadlene tørre, så ha dem gjerne først i litt kokende vann for å myke dem opp)
  • Legg en brødform på toppen av et lag med bakepapir, og tegn med blyant rundt formen. (eventuelt mål opp med målebånd/linjal). Sett formen ved siden av omrisset, og gjør det samme en gang til. Du skal nå ha et rektangel som måler dobbelt så stort som brødformen.
  • Hell energiblandingen ut av kjøkkenmaskinen og over på bakepapiret. Klapp den sammen til et flatt rektangel ved hjelp av omrisset du tegnet. Deigen skal nå være klissete, men kompakt. Sett i kjøleskapet for å stivne i cirka 20 minutter. Mens du venter, smelt sjokoladen forsiktig i vannbad eller i mikrobølgeovn.
  • Ta deigen ut av kjøleskapet, og skjær rektangelet i to så du har to like deler. Dekk brødformen med bakepapir, og legg forsiktig den ene delen ned i bunnen. Klem godt ned i alle hjørner.
  • Hell over et tynt lag sjokolade, og bre utovermed en slikkepott. Sett så i kjøleskapet i ytterligere 20 minutter.
  • Legg det siste laget oppå den stivnede sjokoladen. Dekk toppen med resten av den smeltede sjokoladen, og strø over grovhakkede valnøtter. La hvile i kjøleskapet i 40 minutter før servering, da det blir enklere å skjære stykker.

Tips

  • Disse kan rulles til energikuler for en raskere versjon. Dypp i sjokolade eller revet kokos.
 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*